I denne Master Class kombinerer vi en grundlæggende problemløsningsmetode med TWI modellen for at hjælpe deltagerne til at mestre denne væsentlige evne. Kurset følger den typiske 4–trins model i TWI, og indeholder værktøjer og skabeloner til at guide deltagerne gennem disse væsentlige trin:

  • Trin 1: Find og afklar problemer.
  • Trin 2: Find de grundlæggende årsager.
  • Trin 3: Identificere og implementere modforanstaltninger.
  • Trin 4: Bekræft og følg op.

Et grundlæggende princip i The Toyota Way er, at alle problemer skal bringes til overfladen, så folk kan anvende kaizen-tænkning (løbende forbedringer) til at udvikle kreative og effektive løsninger. I denne Master Class vil du deltage i en øvelse, der vil vise de mest almindelige udfordringer i problemløsning, og hvordan man effektivt guider teams gennem processen. A3 problemløsningsformatet bliver præsenteret, så du lærer at bruge dette vigtige kommunikationsværktøj.
At finde ”problemer” er ikke svært. Der er mange ting på alle arbejdspladser, der er vanskelige, udfordrende, frustrerende, og forårsager en urimelig byrde på de mennesker, der arbejder der. Mens de fleste mennesker let kan se uønskede tilstande, så kæmper de med at formulere dem, så der kan gennemføres en effektiv problemløsning.
Du vil lære effektivt at strukturere et problem dvs. at beskrive den nuværende, uønskede tilstand, så det giver mulighed for en effektiv analyse og udvikling af modforanstaltninger.
Vi vil diskutere forskellen mellem det sande problem, symptomer på problemet og årsager til problemet.
Det er vigtigt at skelne klart mellem disse elementer af et problem, og at sikre retning mod et fælles resultat, for som vi ved ”er problemet veldefineret, er det halvt løst”!
De fleste mennesker forstår den grundlæggende idé om at finde de grundlæggende årsager til et problem, men meget få kommer rent faktisk til dem. Vi vil afdække værktøjer og teknikker til analyse og identifikation af grundlæggende årsager, og giver indsigt i, hvordan man kan vide, at de grundlæggende årsager er blevet bestemt. Derudover vil du lære de grundlæggende metoder til indsamling og analyse af data for at forstå årsagerne til problemerne og fokusere på de kritiske spørgsmål.
Iværksættelse af effektive modforanstaltninger (korrigerende foranstaltninger) er faktisk meget let, hvis de grundlæggende årsager er blevet bestemt. Denne Master Class giver metoder til at identificere og evaluere potentielle modforanstaltninger og til udvikling af en implementeringsplan.
Opfølgning på holdbarhed af forbedringer, og virkningen af modforanstaltninger er en væsentlig del af problemløsning. Det er bydende nødvendigt at udvikle en plan for løbende opfølgning for at sikre modforanstaltningerne er effektive og stadig bliver fulgt.
Deltagerne kan forvente følgende ved at deltage i denne Master Class:

  • Lær hvordan man kan undgå de mest almindelige fejl under problemløsning.
  • Lær en systematisk tilgang til problemløsning.
  • Lær en proces, der er anvendelig for alle organisationer og alle typer af arbejdspladser.
  • Lær at differentiere mellem symptomer, årsager, og den sande problem.
  • Lær at holde fast i situationen så snart et problem erkendes, og før det tilbage til dets opståen – og videre til årsagerne.
  • Lær at benytte Lean-værktøjer til at løse problemer i den virkelige verden.
  • Lær et fælles sprog til at kommunikere aktiviteter og resultate.
  • Modtag Problemløsningsformularer og skabeloner (herunder A3).

David Meier

David Meier er en internationalt anerkendt konsulent, underviser, taler og forfatter indenfor Lean produktion og Toyota Production System (TPS). Han er grundlægger og leder af Lean Associates, Inc., og er sammen med Jeffrey Liker forfatter af bestsellerne The Toyota Way Fieldbook (2005) og Toyota Talent (2007). For 27 år siden var han en af de første ledere, der blev ansat på Toyotas fabrik for plaststøbning i Georgetown, Kentucky, USA. I løbet af 10 år lærte han TPS og fik træning og mentoring i TPS principper fra Toyota Senseis i Kentucky og Japan.
De seneste 15 år har han hjulpet andre med at indføre og fastholde varige Lean transformationer. Han har arbejdet med mennesker overalt i verden, og har erfaringer fra sundhedspleje, fødevarer, bilindustri, flyindustri, træ- og plastprodukter, kemiske processer, metalbearbejdning og montageprocesser. Hans top ekspertise er coaching og overførsel af viden i blandt andet Jobtræning og Toyota problemløsning, som er det, der virkelig er fundamentet for tænkningen bag TPS.