Effektive systemer

PrintGem som PDF
Nr. 4 2013

Effektive systemer

I dette nummer af Effektivitet kan du læse artiklen: Danaher Business System - en succes om lønsomhed i transport og servicesektoren samt artiklerne: Novo Nordisk - mellemledelse i en forbedringskultur og Bispebjerg Hospital akutmodtagelse styrkes via simulering. Derudover er der seneste nyt omkring vores uddannelser.

Den amerikanske virksomhed Danaher købte i 2004 Radiometer, og et helt nyt og meget anderledes kapitel i Radiometers historie var begyndt. Artiklens forfatter har været ansat i Radiometer i et par omgange, først som fabrikschef og siden som teknisk direktør, samlet omkring 20 års ansættelse. Han har haft lejlighed til at opleve – og aktivt medvirke ved - overgangen fra dansk til amerikansk ejerskab.
Lean er kommet for at blive. I over et årti har produktions- og serviceledelse i hele verden taget Toyotas produktionssystem til sig for at øge effektivitet og skabe løbende forbedringer. Japanske termer som kanban, muda og kaizen er ved at være mainstream sammen med forståelsen for floweffektivitet og visuel ledelse.
Bispebjerg Hospital skal ombygges som et led i den overordene hospitalsstruktur. Det er en kompliseret proces, da en del af det eksisterende bygningsareal på Bispebjerg er fredet. Det nye hospital vil være en fusion af det nuværende Bispebjerg Hospital, Frederiksberg Hospital, Psykiatrisk Center København og Bispebjergs Børne- og ungdomspsykiatri. Projektet hedder ”Nyt Hospital og Ny Psykiatri Bispebjerg”. Opbygning af den nuværende skadestue til en ny akutmodtagelse er en del af projektet. Denne artikel har fokus på akutmodtagelsen. Projektet er udført i et samarbejde mellem ”Bispebjerg Projektet” , byggeorganisationen tilknyttet Bispebjeg Hospital og DTU Management Engineering.
En gennemgribende og vellykket omlægning af virksomhedens logistikkoncept er baggrunden for, at høreapparatproducenten GN ReSound i Ballerup er dette års vinder af Den Danske Logistikpris.
I transport- og servicebranchen kræver omkostningsstrukturen særlig styring af udbud og efterspørgsel for at opnå lønsomhed. Revenue Management (RM) – også kaldet Margin eller Yield Management er en integreret ledelsesdisciplin som muliggør maksimering af omsætning eller dækningsbidrag og god kundetilfredshed for sådanne virksomheder.
Siden starten har efterspørgslen for deltagelse i netværksgruppen Lean Service og Administration kun været stigende ligesom det faglige niveau i gruppen er tårnhøjt.
AN OPPORTUNITY TO (FINALLY) GET IT RIGHT !!
The combined offering of products and services is also called Product-Service System, abbreviated to PSS. Changing the business culture from selling products to providing PSS means that organisation culture and design of traditional manufacturers need to be changed. New skills need to be acquired to manage the close customer relationship, new processes need to be implemented to enable the regular information sharing with the customers and new mind-sets need to be developed to incorporate learnings in the business routines.