Klassiske clash er mellem salgslovede leveringsterminer i forhold til, hvad produktionen kan klare og indkøbsfokus på at sanere antallet af leverandører og varenumre, mens produktudvikling arbejder på det modsatte. Forfatternes kernebudskaber er bygget op omkring fem kapitler: 1) Erkend behovene, 2) kortlæg problemer og mangler, 3) vælg din indsats, 4) gør det og følg op og 5) sæt læring i system. I denne anmeldelse har jeg valgt specielt at sætte fokus på det, som forfatterne kalder for den ”balancerede virksomhed” eller ”ubalancerede virksomhed” som et begreb, der tager et opgør med silokulturen. Balancebegrebet foldes ud i fem dimensioner: 1) strategi, 2) indflydelse, 3) kompetencer, 4) kommunikation og 5) struktureringsgrad.

  1. Strategi handler om, hvorvidt den enkelte funktion har en reel indflydelse på virksomhedens overordnede strategi.
  2. Indflydelse som dimension er et spørgsmål om indflydelse og magt i virksomheden.
  3. Kompetencer handler om, hvorvidt funktionsområderne er bemandet med de rette kompetencer og deres indbyrdes prioritering.
  4. Kommunikation sætter fokus på formidlingsfærdigheder til at præsentere og argumentere funktionernes performance og udfordringer i et sprog, som de øvrige funktioner forstår.
  5. Struktureringsgrad handler om graden af ønsket om at arbejde efter faste strukturer og processer.

Bogens pointe er, at indholdet af de fem balancedimensioner er forskelligt afhængig af, hvilken funktion man tilhører i den enkelte virksomhed. Bogen giver eksempler på indholdet af dimensioner i fire funktioner salg, supply chain, produktudvikling og økonomi. I en praktisk sammenhæng kan man udvide antallet af funktioner og diskutere det konkrete indhold, hvis det giver mere værdi. F.eks. kan supply chain funktionen åbnes op til at omfatte logistik, produktion og indkøb. Ligeledes kunne man vælge at inddrage kvalitets- og IT-funktioner også. Balanceværktøjet er således fleksibelt til, at man kan udvide/indskrænke det til det konkrete behov. Balancebegrebet er ikke eksakt videnskab, men fungerer snarere som et procesværktøj, hvor virksomheders ledelser får en anledning til at drøfte, hvad det konkrete indehold er på de fem dimensioner i virksomhedernes forskellige funktioner med henblik på at skabe fælles fodslag på såvel balance som ubalance. Værktøjet skal dermed stimulere til at tage de drøftelse og diskussioner, man ofte ikke får taget i en travl hverdag. Sådanne drøftelser bør føre til en definering af balancen givet den nuværende situation (strategi, produkter, markeder, konkurrence, og organisation). Balanceøvelsen kan også gentages med jævne mellemrum fx årligt, hvis der sker ændringer i de nævnte situationsforhold. En anden vigtig pointe jeg tager med mig fra bogen er dens budskaber om, at Sales & Operations Planning er et glimrende værktøj til at få bugt med silokulturen. Jeg ser derfor frem til Viking Life-Saving Equipments deltagelse i det Syddansk Universitet ledede projekt om Sales & Operations Planning, der gennemføres med midler fra Industriens Fond (www.salesandoperationsplanning.dk).
Bogen er skrevet i et jordnært sprog og indeholder et større antal praktiske værktøjer og cheklister, som er brugbare i det daglige arbejde. Bogen indeholder yderligere virksomhedscases og citater, der på en pædagogisk måde trækker bogens hovedpointer frem. Samlet set er det min vurdering, at bogens mission med at fungere som en opskriftsbog til visionære supply chain- og topledere i deres bestræbelser på at transformere forsyningskæder fra reaktive operationelle funktioner til at blive proaktive og strategiske funktioner er lykkedes. Bogen gør opmærksom på det ofte manglende fokus på, at det er mennesker, der står bag processer, og at et opgør med silokultur vil kunne give mere succes for bundlinjen, toplinjen, lederne selv og virksomhedens netværk.

Bogtitel: Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft
Forfattere: Jan Stentoft, Einar Scholte og Poul Breil-Hansen
Forlag: Publishare – www.libris.dk

Kursus for ledelsen

Jan Stentoft og Einar Scholte afholder den 18. januar og 8.
februar kurset: Fjern silomentalitet og dyrk procestænkning.

Se mere på side 28.