PostNord er ejet af den Danske Stat (40 pct.) og den Svenske stat (60 pct.). PostNord tilbyder kommunikations og logistikløsninger til, fra og indenfor Norden og havde i 2015 en omsætning på ca. 40 Milliarder SE kr. med 33.000 medarbejdere ombord.

Hvordan forankres Lean i dagligdagen?

Lean Manager Lars Chr. Flesjø og TWI facilitator Kim Poulsen holdt indlæg med fokus på problemstillingen:
Hvordan forankres Lean i dagligdagen på produktionsgulvet hos PostNord, og hvordan får vi etableret løbende forbedringer via Lean i en travl hverdag, med lederen som rollemodel i en lean kultur?
Som alle andre virksomheder lever Post Nord Danmark Københavns Pakkecenter af tilfredse kunder. Forsinkede pakker, pakkeefterlysninger og pakker, der af en eller anden årsag, ikke kommer frem, er meget konkrete eksempler på, at kunden er utilfreds.
I PostNord arbejdes der med 5S, og man har afholdt diverse Lean-seancer med teams, dog har man stadig ikke formået at få Lean forankret som det bærende element, således at kunden altid får en god oplevelse.
Man har dog haft én stor succes, nemlig arbejdet med Traning Within Industry, som har haft en positiv indflydelse på træning af medarbejdere, og hvor der i høj grad er fokus på de enkelte deltageres egne erfaringer – god som dårlig – hvilke har haft stor og positiv indflydelse på arbejdsmiljø, kvalitet og arbejdskultur.

Konstruktive input fra netværksmedlemmerne

Der var efter PostNords indlæg stor begejstring fra deltagernes side, og her er nogle af deltagernes mange tilbagemeldinger som PostNord ville arbejde videre med:

  • ”Why” Træning, gør endnu mere ud af at involvere medarbejderne – ”start with the why”.
  • Tema/Proces vinkel ved tavlemøder: Inddrag personalet i optimerings/forbedringsaktivitet (for hver aktivitet + 1 medarbejder med i processen).
  • Fiskebenstavle: Gør problemerne synlige ved at bruge fiskebenstavlen, tavlen skaber en god synlighed omkring det berørte område/problem, og øger effekten af bidrag og ønske om at være med til at ændre/forandre.
  • Krav til linieleder målbare KPI ifht. leder. ”Mål forbedringsaktiviteterne/lean med KPI, som er synlige på målstyringstavlen – derved øges ønsket om at lederne tager ejerskabet, og åbner samtidig op for at lederne følger med i udviklingen af Lean aktiviteterne”.
  • Mål for 5S Walks m.m. Sæt mål på hvilken niveau som ønskes/mål f.eks.: ”Alle materialer på plads” – ”rent gulv” elelr ”bedre arbejdsmiljø”. Medarbejderne involveres i 5S walk, teamet inddrages i hvad der opleves på denne walk, og hvad der skal forbedres.
  • Smiley-runde ved driftstart/stop – Hvordan er det gået? Hvad kan vi gøre bedre? Hvordan? Hvornår? Hvem gør hvad?

Københavns Pakkecenter takkede for de gode input og roste netværkets aktive og engagerede deltagelse og bidrag, og ville straks gå i gang med at arbejde videre med de konstruktive input.

Planen for 2016

Besøg hos Toms til maj – dato følger. Derudover planlægges der møde hos Novo Nordisk, Lean Ak (Robot teknologi), Traning on Demand ved Lisbeth Soya, TWI hos Kopenhagen Fur/Københavns Pakkecenter eller Lego, Generelt er der interesse for at opleve virksomheder, som er modnet med Lean uden at de nødvendigvis bruger begrebet.

Interesseret

Hvis Lean Øst gruppen lyder interessant for dig, er du velkommen til at kontakte netværksleder Per Albrektsen på: per.albrektsen@post.dk eller 2465 0114 samt sekretariatet på: info@effektivitet.dk.

 

DETTE NETVÆRK EKSISTERER IKKE LÆNGERE